Részecskeszűrő tisztítás - A korommentesítés új módszere
A dízel motorok egyik ”legizgalmasabb” eleme a részecskeszűrő. Ez az alkatrész eltömődhet, ezért el is tömődik. Mit lehet tenni ellene?
A környezetvédelmi szabályok folyamatos szigorodása vezetett ahhoz, hogy a dízel motoros autóknál megjelentek a részecskeszűrők (DPF). Mielőtt a részletekben elmerülnék, csak egy megjegyzés: a legfrissebb Euro VI-os szabályozás már annyira szigorú, hogy a benzines autóknál is használják a részecskeszűrőt… Ennek is köszönhető, hogy a belsőégésű motorral szerelt pár éves járművek már szuper tiszták, viszont bonyolultság terén felveszik a versenyt a régebbi űrhajókkal és holdjárókkal.
A példa talán túlzó, de a komplikált technika az tény. A túlbonyolítottság előbb-utóbb meghibásodáshoz vezet, aminek az ára elég borsos tud lenni. A javítási számlák csökkentésére – és megelőzésként – érdemes egy újfajta tisztítási módszert megismerni.
Az esetekben nagy többségében, a költséges csere helyett is tökéletes megoldás lehet a TerraClean által használt módszer. Ez a fajta tisztítás az új részecskeszűrőnek a ”töredékébe” kerül, és – a tapasztalatok szerint – így is lehetséges az autó motorjába életet lehelni. A részecskeszűrő tisztításának új fajtájáról, itt tud még tájékozódni.
A részecskeszűrők első generációját FAP jelöléssel illették, ezek legelőször PSA csoport, azaz a Peugeot és a Citroën járműveiben kerültek alkalmazásra. A részecskeszűrőt úgy kell elképzelni, mint egy vastagabb csövet, amely belsejében általában egy kerámia hordozó test található. Ebben helyezik el a számtalan apró nyílással rendelkező, kerámiából készült szűrőt. A kis méretű lyukak hatása, hogy együttesen óriási felületet képeznek, ezek a kicsiny nyílások ”fogják meg” a korom részecskéket.
Amikor autópályán vagy települések között huzamosabb ideig használják az autót, akkor megjelenik egy ikon a műszerfalon. Ezt követően – némi gázolaj befecskendezését követően – kiég a szűrőben lerakódott korom. Ekkor, a megengedett szennyezőanyag kibocsájtásnak a sokszorosa kerül a levegőbe.
Ez volt az első generációs tisztítórendszer, a következőt már SCR-nek nevezik és természetesen komplikáltabb. A rövidítés a szelektív katalitikus redukció szavakat takarja, amit talán kiválasztott részecske csökkentésnek lehet magyarítani, egyszerűsíteni. Itt már bevetésre kerül az AdBlue és a DPF néven futó részecskeszűrő is.
Az AdBlue különben a német autógyártók szövetségének (VDA) a bejegyzett védjegye. A gyakran kék színű folyadék 32,5 százaléknyi karbamidot tartalmaz, a többi rész pedig ioncserélt víz. Az AdBlue ammóniára és nitrogénre bontja a kipufogógáz káros részecskéit, maga az AdBlue folyadék szerencsére nem tűzveszélyes és nem is mérgező. Ezt szokták időnként ”tankolni” a dízel személyautókba is. A DPF néven futó részecskeszűrő tisztításának, még itt tud utána olvasni.
Benedek Attila